Text a hudba Madonna Ciccone a Patrick Leonard
Produkce Madonna Ciccone a Patrick Leonard
Fotografie Herb Ritts
Grafika Jeri Heiden / Christopher Ciccone
Datum vydání Březen 1989 (fyzicky) / březen 2021 (digitálně)
Prodejnost 4 250 000
Madonnin repertoár se skládá z nespočetně mnoha písní, desítek singlů, mnoha hitů a několika kariéru definujících milníků. A vydání singlu Like A Prayer je právě jedním z nich. Jakoliv udělala skladba Like A Virgin z Madonny hvězdu, po Like A Prayer už to byla královna. Pro širokou veřejnost je to stále jedna z nejznámějších Madonniných skladeb a rádia ji hrají dodnes. A fanoušci si o ní říkají na všech turné od Blond Ambition, což se jim většinou plní. Jedná se o svižnou rock-popovou skladbu, v jejím intru hraje na kytaru samotný Prince. S Madonnou ji napsal již legendární Patrick Leonard. Po textové stránce se jedná o provokativní kombinaci čisté neposkvrněné a místy až extatické lásky k Bohu s prvky lásky fyzické. A to se zdálo býti Madonniným, a nejen jejím, receptem na hit. Madonna a Prtcik Leonard ji pro nově vznikající album nahráli jako první a skladba se pak v březnu roku 1989 stala i jeho titulním a pilotním singlem. V americké Billboard Hot 100 se singl vyšvihnul na vrchol a stal se Madonniným sedmým americkým číslem 1. Kromě toho byl singl zlatý i v hitparádách ve Spojeném Království, Kanadě, Austrálii a mnohde jinde.
Videoklip k singlu však žil svůj vlastní život. Madonnu před kamerou opět vedla Mary Lambert. Madonna se ve videu stane svědkem vraždy mladé ženy. Ačkoliv čin spáchá skupina bílých agresorů, zatčen a uvězněn je černý muž, který dívku jako první najde. Madonna pak vede vnitřní dialog se svým svědomím ařeší, zda se uchýlit do bezpečí a nebo promluvit pro pravdu a zachránit život a čest obviněného. Ačkoliv je takový příběh velmi mravný, provokativní okolnosti měly za následek odsouzení Vatikánu. Video ukazuje násilí, spoře oděnou Madonnu tančící před hořícími kříži, stigmata i milostné pletky s černým svatým. V Americe velmi silné prorodinné a náboženské skupiny a spolky brojily proti Madonně a volaly po bojkotu Pepsi. Ta totiž podepsala ještě před premiérou písně s Madonniou smlouvu zahrnující sponzorství turné výměnou za ukázku z písně v reklamě na nápoje Pepsi. Po nátlaku však koncern od smlouvy ustoupil. No uznejte, dokáže vyvolat takový humbuk nějaká jiná popová hvězda?
Široké spektrum alternativních verzí a remixů z rukou Juniora Vasqueze, Shepa Pettibona a Billa Bottrella bylo vydáno na obrovském množství rozličných formátů 3" CD singlů, 5" CD singlů a maxi-singlů, kazet, 7" a 12" vinylů, včetně oblíbeného picture discu. Různé formáty se nelišily jen tracklistem, ale i obalem. 3" CD a 7" vinyl zdobí fotka od Herba Rittse, zatímco pro 5" CD a 12" vinyl namaloval Madonnu její bratr Christopher. Digitálně vyšly remixy až o 28 let později, 5. března 2021.
28. února 1989 Singl vyšel v U.S.A.
2. března 1989 V The Cosby Show televize NBC-TV měla preméru Madonnina reklama na Pepsi s ukázkou z písničky Like A Prayer.
3. března 1989 Na MTV měl premiéru kontroverzní videoklip.
9. března 1989 Datum vydání singlu ve Velké Británii.
16. března 1989 Singl vyšel v Japonsku.
22. dubna 1989 Singl Like A Prayer i album zdolaly vrchol Billboard Hot 100 a Billboard 200.
16. května 1989 Singl Like A Prayer získává v U.S.A. platinové ocenění za 1 000 000 vyexpedovaných desek.
8. března 1990 Čtenáři časopisu Rolling Stone zvolili Madonnu nejhorší zpěvačkou a Like A Prayer nejhorším videoklipem.
18. května 2019 Madonna vystoupila s písničkami Like A Prayer, Dark Ballet a Future ve finále Eurovize v Tel Avivu.
22. července 2019 Patrick Leonard sdílel na YouTube dema Like A Prayer, Cherish a Angels With Dirty Faces.
5. března 2021 Po 32 letech vycházejí remixy Like A Prayer ke stažení nebo streamování.
Madonna o písni Like A Prayer pro New York Times 19. března 1989: "Like A Prayer je o zanícené mladé dívce, která miluje Boha tak, že je téměř přesvědčená, že je právě On mužem jejího srdce. Ve věku tak od 6 do 12 jsem měla stejné pocity. Skutečně jsem se chtěla stát jeptiškou.
O videu: "Dívka si na ulici všimne přepadení mladé ženy. Bojí se zasáhnout, jelikož má strach, aby nebylo ublíženo i jí. Strachy ani nedutá. Po ulici jde dále černoch, který vše rovněž vidí, a rozhodne se pomoci. Ale pak přijede policie a zatkne ho. Odvezou ho a ta dívka si všimne jednoho z gangu, který ženu zavraždil. Podívá se na ni tak, že jí je jasné, že zemře, pokud něco poví. Dívka uteče pryč, běží, neví kam, dokud nezahlédne kostel. Vejde dovnitř a vidí svatého, který je velmi podobný tomu černému muži na ulici. Modlí se, aby učinila správné rozhodnutí. Zdá se jí, že muž pláče, ale není si jistá. Lehne si na lavici a zdá se jí sen, že padá prostorem a nikdo ji nemůže zastavit. Zničehonic ji chytí žena, která reprezentuje zemi a citoou sílu a vyhodí ji zpátky vzhůru a poradí udělat to, co je správné. A jsa stále ve snu, vrátí se zpět k tomu muži a její křesťanské a erotické pocity se začnou mísit. Ze světce se stane skutečný muž. Ona vezme nůž a řízne se do rukou. To je ta katolická vina, že když uděláte něco, díky čemuž se cítíte dobře, budete potrestáni. A jak sbor zpívá, stupňuje se její orgasmické sexuální vyvrcholení a proplétá se skrz její lásku k Bohu. Je přesvědčená, že se jí nic nestane, pokud udělá to, co věří, že je správné. Najednou se probudí, zajde do vězení, dosvědčí policii, že tento muž je nevinný, a on je osvobozen. Pak se všichni ukloní, jako by řekli, že všichni hrajeme své role v tom scénáři."
A ještě: "Původně, poté co jsem píseň nahrála, jsem si ji přehrávala pořád dokola a snažila jsem se vytvořit si nějakou vizuální představu či příběh, který to ve mně zvbuzovalo. Představovala jsem si příběh a dívce, která se naprosto šíleně zamiluje do černocha a zasadila to na Jih, kde je mezirasová láska nepřípustná. A tenhle chlapík zpívá ve sboru. Ona je jím přímo posledlá, a tak chodí pořád do kostela. A ten příběh se postupně rozrůstal, byl o rasismu a zaslepenosti předsudky. Chtěla jsem přidat něco o Ku-Klux-Klanu, hořící kříže... Ale pak měl premiéru film Mississippi Burning (pozn.: 9. prosince 1988) a mně došlo, že tím jsem uhodila hřebíček na hlavičku až příliš tvrdě. Příliš okatě. Takže jsem si řekla, že bych to měla uchopit trochu jinak. Můj původní nápad byl tedy mnohem smutnější. Něco ve smyslu 'taková je realita, a ta realita stojí za starou bačkoru'. Pak se do toho ale vložila režisérka Mary Lambert a zakomponovala do příběhu více křesťanských symbolů, které byly vepsány do samotné písně. Album celé má v sobě mnoho křesťanské symboliky. Ve videu je pořád mnoho smutku, ale končí nadějí. Povím vám, že mě i napadlo, jak s tím černochem utíkáme a schytáme od KKK kulky do zad. Naprosto šílené. Mary to udělala o dost schůdnější."