MADONNA NATION.CZ - Rozhovory a články • Rolling Stone: How Madonna became Madonna

15. prosince 2019 MADONNATION.CZMADONNA NATION.CZ • Rozhovory a články • Rolling Stone: How Madonna became Madonna

Rozhovory a článkyVýrokyIsland: Virgin PopSmash Hits: Primo MadonnaClassic Pop Magazine: True BlueSongTalkInterview MagazineHow to Make a Hit Record with Shep PettiboneRolling StoneErotica DiariesMTV: Madonna v MiláněNewsweek: Nový voyeurismusYoung MagazineDetails: Madonna ComplexBedtime StoriesSpin: Opravdová MadonnaMTV Ultra Sound: Inside MadonnaRay Of Light: Words And MusicLarry King LiveViva InterviewBBC Radio 1: Jo Whiley InterviewAttitudeLadies' Home JournalOut MagazineOk! MagazineDazed & ConfusedInterview MagazineSunday Post: Material Girl slaví­ 50Rolling Stone: Madonna Looks BackVše, co jste chtěli vědět o W.E.Polari Magazine: Everybody Hates MadonnaWall Street JournalLos Angeles TimesRolling Stone: How Madonna became MadonnaZeptej se mě na cokolivBillboard Q&ARolling Stone Q&ARebel Heart TourRebel Heart TourJenom jeden den v životěRolling Stone: How Madonna became Madonna

Jméno Heslo Neodhlašovat Registrovat se Zapomenuté heslo
Novinky a zprávyAktualizace
 
ŽivotopisAlba a singlyVideokolekceKoncertní­ turnéPromo turnéŽivá vystoupení­Art For FreedomKnihyPohádkyFilmyDivadloDiskografieVideoklipyHitparádyOceněníRozhovory a článkyGalerieDownloadsAbecední­ rejstřík
 
Diskuzní fórumOdkazyO autorovi webuKontakt
 
Rolling Stone: How Madonna became Madonna

Přesně před třiceti lety od uplynulého týdne vydali Sire Records Madonnino první album. Přestože dalo vzniknout jen jedné popové ikoně, za albem Madonna byly měsíce úsilí širokého spektra umělců, fotografů, úředníků, producentů a v neposlední řadě hudebníků. "Disko první nové vlny," jak její hudbu popsal jeden z jejích přátel, mělo v DNA zakódováno mnohé: živé R&B rytmy, kulturu New Yorku z posledních nádechů před tragédií AIDS a samozřejmě sílu osobnosti budoucí popové královny.

V první polovině roku 1982 bylo Madonně 23. Čtyři roky poté, co se vydala z Detroitu do New Yorku, hladověla po umělecké dráze, pracovala v Donkin Donuts, spala v opuštěné synagoze v Queens ověšená pestrými náramky v rozervaných džínách a odbarvených krátce střižených vlasech. Cestovala jako doprovodná zpěvačka francouzského zpěváka diska Patricka Hernandeze a zkoušela casting do Last Temptation of Christ Martina Scorsese. Též zaskočila se svým kolegou z hudební skupiny a expřítelem Stevenem Brayem do nahrávacího studia na Times Square a nahrála čtyři dema. Svou hudbou chtěla udělat dojem na "ten typ lidí, co mají nejspíš rádi Grace Jonesovou." Byla to naděje a ta dema, co si s sebou přinesla jednoho sobotního večera do klubu Dancetheria.

MADONNA NATION.CZ - Rolling Stone: How Madonna became Madonna
MADONNA NATION.CZ - Seymour SteinMADONNA NATION.CZ - Michael RosenblattMADONNA NATION.CZ - Mark Kamins

Seymour Stein, zakladatel Sire Records: Mark Kamins byl ten nejlepší DJ z celého New Yorku. Doprovázel jsem ho do nejrůznějších klubů. Netancoval jsem, ale líbilo se mi, jak to točil. Uměl smíchat portugalskou i indickou hudbu s naprosto čímkoliv, co letělo tou dobu v Anglii. Nechal jsem ho pro mě nějaké věci remixovat. Jednoho dne mi řekl: "Chci produkovat. Nech mě dělat s někým z našich nových umělců." A já na to: "To nemůžu, Marku, nemáš zkušenosti." Ale pak jsem dodal: "Proč mi nepřineseš nového umělce? Ten by pak připadl tobě." Dal jsem mu 18 tisíc dolarů, aby nahrál dema pro 6 umělců.

Michael Rosenblatt, A&R Sire Records: Mark Kamins mi řekl, že zná jednu holku, která má demo a snaží se ho přinutit, aby ho zahrál. A on nechtěl, nehrál dema. Jenže říkal, že vypadala tak úžasně, že se snažil z ní nespustit oči. Jeden z mých kamarádů zrovna podepsal smlouvu se skupinou Wham! Měli zrovna vydat první singl, ale ještě před tím chtěl, aby viděli klubovou scénu v New Yorku. Takže jsem je brával sobotní večery s sebou po klubech. Seděli jsme v druhém patře - já, George Michael a Andrew Ridgeley - a tahle holka šla zrovna přes celý parket k místě DJ, aby si s Markem promluvila. Napadlo mě, že to musí být ta holka s demy. Takže jsem za ní zaskočil, představil se a dali jsme se do řeči. V pondělí se u mě zastavila a přehrála mi ona dema. Nebyla úplně senzační. Ale tahle holka, co seděla v mé kanceláři, hvězdnou energií přímo sršela. Zeptal jsem se: "O co ti jde?" Pokaždé se na to ptám a špatná odpověď je: "Chci ze sebe dostat svoje umění," protože tohle je obchod. A Madonnina odpověď byla: "Chci vládnout světu!" Následoval kontrakt. Musel jsem ji ale nejdřív přehrát Seymouru Steinovi.

Seymour Stein: Byl jsem v nemocnici, připojený na penicilínovou infúzi. Řekl jsem: "Pošli mi to sem, prosím." Poslechl jsem si Everybody - to zrovna začínal walkman Sony - a zamiloval jsem si ji. Když se Madonna zastavila, přistihla mě ve špinavém pyžamu s rozparkem na zádech. Potřeboval bych se oholit a osprchovat. Ale zvládnul jsem to a setkal se s ní. Když vstoupila do místnosti, řekl bych, že by jí bylo úplně jedno, i kdybych ležel v rakvi jako Sarah Bernardt. Jediné, co ji zajímalo, bylo, zda se alespoň jedna ruka mohla hýbat, abych jí podepsal smlouvu. To, co jsem viděl, bylo ještě důležitější než ta písnička, co jsem slyšel. Viděl jsem mladou ženu tak odhodlanou stát se hvězdou. Na stvrzení kontraktu jsme si potřásli rukama. Byla to smlouva na tři singly a následné rozhodnutí o albu. Kdybych musel, šel bych okamžitě do banky a vybral své vlastní peníze, abych jí získal.

Michael Rosenblatt: Byl to Seymour, kdo podepsal Madonninu smlouvu. Bylo to jednoduché. Nikdo se o ni nepral. Nikdo jiný ji nechtěl. Ostříhanou a suchou, jednoduchou a lacinou.

Seymour Stein: Řekl jsem jí: "První večer, co mě pustí z nemocnice, půjdeme na večeři. Ty, já a Mark." Ale zapomněl jsem na to. Vrátil jsem se do kanceláře a měl jsem hned telefonát. Byla to Madonna. "Kam půjdeme?" ptala se. A já: "Ó, můj Bože, Talking Heads jsou ve městě, jdu na ně do Forest Hills." A ona na to: "Tak pojďme spolu!" Představil jsem jí Chrise, Tinu, Jerryho a Davida. Ukázal mi palec nahoru, udělala na něj dojem.

Fred Zarr, klávesista: Mark Kamins mě přizval, abych předělal všechny klávesy v Everybody. Když přišla prvně i ona, stál jsem zády ke dveřím. Vím, že to bude znít otřepaně, ale cítil jsem, jak do místnosti vlétla energie. Otočil jsem se a... Měla vše, co dělá hvězdu hvězdou. Měla styl, byla skvěle oblečená a měla silnou vůli.

Michael Rosenblatt: Měli jsme holku, co vzešla z nové vlny taneční hudby. Měl jsem dojem, že pokud to nepokazíme, dokážeme přitáhnout široké publikum. Získáme děcka nové vlny, lidi na pop, taneční komunitu. Měli jsme potenciál přitáhnout je všechny. Na obale singlu Everybody jsem nechtěl její fotku, neboť jsem si myslel, že získáme i fanoušky R&B, protože hodně lidí si myslelo, že je černoška.

Lou Beach, grafik a designer singlu Everybody: Do té doby jsem o Madonně nikdy neslyšel a hudbu jsem ani neposlouchal. Warner Brothers mi řekli: "Udělej každodenní scénu lidí na ulici." Takže jsem vystříhal obrázky z časopisů a hodil je k sobě a vytvořil koláž. Pamatuju si, že jsem byl trochu nervózní použít fotku toho černobílého psa z časopisu LIFE, ale nakonec jsem si řekl: "Seru na to, bude to v pohodě."

Michael Rosenblatt: Bylo to skvělé. Nebyly žádné vnitřní spory nebo něco takového. Reggie napsal ještě dva další songy - Borderline a Physical Attraction. Zbytek byl Madonnin.

Reggie Lucas: Borderline byla stylisticky podobná Never Knew Love Like This Before (skladba, která vyhrála Grammy v roce 1980 a kterou Reggie Lucas spolunapsal a spoluprodukoval), zejména na začátku v intru s elektronickým pianem Deana Ganta. Byla to úplně první skladba, ve které jsem namísto bubeníka použil stroj. A basy v Borderline jsou syntetizátor ARP 2600, ale skvělý Anthony Jackson, co dělal intro k For the Love of Money O'Jays, k tomu hraje na elektrickou basovou kytaru a hrají spolu tak vyrovnaně, že nepoznáte rozdíl.

Michael Rosenblatt: Pamatuju si, jak jsem říkal Seymourovi, když se divil, že jsem ve studiu každý den, že Madonna bude největší hvězdou, se kterou kdy pracoval. Smál se a ptal se mě, jak velká že bude. Moje odpověď byla: "Seymoure, ona bude větší ještě než Olivia Newton-John!"

Seymour Stein: Odvážil jsem se věřit, že bude větší, než si dokázal kdokoliv představit, prostě největší záležitost, jakou jsem kdy měl, poté, co jsem slyšel Borderline. Ta vášeň, kterou do té písničky vložila. Věděl jsem, že tuhle holku nic nezastaví. Všechna ta její energie - můj Bože, nikdy jsem v životě neviděl nikoho pracovat takhle tvrdě. A dělat to ještě tak, jako by to bylo strašně lehké.

Michael Rosenblatt: V době během nahrávání alba jsme třeba šli po ulici a lidi se zastavovali a civěli na nás. Ještě před tím, než byla slavná. Prostě měla ten výraz a vibrace. Nepracoval s ní žádný stylista, vše bylo jen její. Přišli jsme do restaurace a lidi přestali jíst a jen strnuli.

Reggie Lucas: Není od toho úniku, Madonna vyzařuje hodně sexuality. Hodně klela, mluvila o sexuálních záležitostech, hodně ve vtipu. Byla nespoutaná. A když jste byli s ní, rozdávala tu svou energii kolem sebe. Dalo by se říct, že byla někdo, kdo by dokázal velmi dobře být celebritou, kdyby se jí to povedlo. Chtěla to víc, než cokoliv jiného. Vždycky přišla do studia s životopisy slavných filmových hvězd z třicátých, čtyřicátých a padesátých let. Strávila spoustu času studiem toho, co si myslela, že dělá. Ve studiu ze sebe dávala vše a ne nesměle. Nebylo to neomalené, nebylo to hrubé. Nebylo to tak, že by se snažila sexem prodat víc desek. Takže při práci s ní jste si mohli vyhrát. Je dobrý improvizátor, v závěrech - víte, co myslím? Na konci písničky - v Burning Up to "I'm burning up, Unh! Unh! Unh!" - jsme si s technikem říkali: "To je skvělé!" Takže jsme jen opakovali: "Madonno, dělej to častěji!" Nutili jsme ji to dělat pořád a pořád. Dokud písnička neskončila. Na desce je to slyšet, je to velmi erotická deska. Při Lucky Star jsme si užili opravdu hodně zábavy, když se rozzuřila na kytaristy. Stalo se totiž, že jeden rockový kytarista, se kterým nahrávala, zesílil kytaru natolik, že úplně přehlušil její hlas. Tuhle verzi jsme pak nikdy nedokončili.

Michael Rosenblatt: Dokončili jsme album a já chtěl ještě jednu skladbu. Něco mnohem svižnějšího. Potřeboval jsem na dokončení desky víc peněz. Tak Seymour řekl: "Vezmi ji do L.A., ať se setká s řediteli Warner Brothers."

Reggie Lucas: U Warner Brothers, když ji prvně viděli - Mo Ostin, Michael Ostin, Lenny Waronker - tak řekli: "Chce zpívat černou hudbu, takže se musí její singly propagovat v rádiích, co hrají černou hudbu." Což bylo to, co dělala. Ale jim chyběla ta vize "ó, můj Bože, ona bude výjimečná popová hvězda." Protože vyjádřila zájem o černou hudbu, tak řekli jen: "Ó! Tak jděte a prodávejte ji černochům." Takhle ji viděli.

Michael Rosenblatt: Ale jak přiletěla do L.A., každý se kolem ní začal motat. Řekl jsem Lennymu Waronkerovi: "Potřebuju rychlou písničku, dáš mi 10 litrů?" A on řekl ano. Během toho výletu do L.A. neměla Madonna ještě manažera. Rozhodli jsme se získat někoho právě z L.A. a dojednat to s Warner Brothers. Tak jsme se sešli s Freddy DeMannem. V té době dělal manažera Michealu Jacksonovi. Přišli jsme do Freddyho kanceláře a bylo z toho úžasné jednání. Přišla jeho asistentka a řekla: "Freddy, máš telefon. Vezmeš si ho?" A on: "Vy zůstanete tady, podíváte se na jedno video a řeknete mi, co si o něm myslíte. Do dvou týdnů má premiéru na MTV." Freddy zastrčil kazetu, zmáčknul play a zavřel za sebou dveře. Koukali jsme s Madonnou na Beat It. Když video skončilo, řekl jsem Madonně: "Tenhle chlap je do prdele tvůj manažer!" A ona na to: "Jó!" Pak jsem se vrátil s penězi v ruce a skočil za Jellybeanem a Reggie Lucasem a ještě asi dvěma chlápky a řekl jim: "Kdokoliv z vás přijde s rychlou taneční písničkou, ten ji bude produkovat." Doslova tři dny na to přišel Jellybean do mojí kanceláře a přehrál mi demo Holiday. A já na to: "Vyhrál jsi!"

Lisa Stevens, spoluautorka Holiday: Curtis Hudson a já jsme napsali Holiday pro skupinu, ve které jsme byli - Pure Energy.

Curtis Hudson, spoluautor Holiday: Lisa ji hrála, ale jako baladu, nemělo to ani rytmus Holiday a v tu chvíli jsem něco jako by zaslechl. Celá melodie vznikla v mé hlavě během několika dnů dříve, než jsem cokoliv zapsal. Pak to ze mě celé jen vyproudilo ven. Hráli jsme ji všem, koho jsme znali, producentům, umělcům, každému, kdo existoval. Kool & the Gang nám řekli: "Wow, to bude hit."

Lisa Stevens: Šli jsme do studií Mix-O-Lydian v New Jesrey. Jenže naše společnost nám řekla, že to hit není.

Curtis Hudson: Už jsme v té době měli písničky, co si vedly v klubech dobře, jenom jsme zatím neprorazili coby popoví umělci. Hráli jsme ve Funhouseu, the Paradise Garage, Studiu 54. Jellybean dělal DJ právě ve Funhouseu, a tak jsme potkali Madonnu skrz něj. Když jsem ji prvně viděl, měla na sobě všechny ty hadry a doplňky. Říkal jsem si něco jako: "Co to má na sobě?"

Lisa Stevens: Jellybean nám řekl, že Madonna shání na album ještě jednu písničku. Zeptal se, zda bychom pro ni něco neměli, a my řekli: "Tady, Holiday!"

Curtis Hudson: Takže jsme s Jellybeanem zajeli do Sigma Sound v New Yorku. Měli jsme demo a všechno jsme mu přizpůsobili. Já hrál na kytaru, můj bratr na basovou kytaru a Bashiri Johnsona jsme přizvali na bicí.

Fred Zarr: Jellybean mě najal, abych do té písničky vnesl něco svého. Používal jsem v té době nové zařízení Oberheim System, což byl OB-X syntetizátor, DMX bicí a DSX sekvencer. Pročítal jsem si návod během programování ve studiu. Bylo to velmi jednoduché, ale na úrovni své doby. Umožnilo mi to mít tak 12 rukou najednou - programovat bicí a synchronizovat je s OB-X a dalšími klávesami, basy na Moogu, smyčci. Jellybean a Madonna přijeli ke mně domů, zmáčknul jsem play a počítač přehrál kousek skladby. Ohromně se jim líbila. Když jsme přišli druhý den, předělal jsem piánové sólo. Madonna hrála na zvonec. Ještě pár dnů a bylo hotovo.

Curtis Hudson: Nebyli jsme u toho, když nahrávala vokály, protože chtěla soukromí, a tak se Jellybean zeptal: "Vadilo by vám to?" A my odpověděli: "Ne, pokud to chce takhle." Neznala nás tak dobře a možná proto, že Lisa nazpívala demo, nechtěla se nechat ovlivnit. Když jsem to prvně slyšel, říkal jsem si: "Wow, ok, budu si muset zvyknout poslouchat to bez oduševnělých riffů, které dělala Lisa." Ale až když jsem se opravdu zaposlouchal, došlo mi, že takhle to bude více univerzální, neboť se velmi pěkně držela melodie. Bylo to celé o té písničce.

Michael Rosenblatt: V tu chvíli bylo po ptákách. Každý věděl, že je to mladá Italka. Nejdřív jsme měli její kresbu. Ale byla moc jemná, tak jsme se rozhodli pro focení.

Carin Goldberg, grafička: Když jsem slyšela to jméno - Madonna - protočily se mi panenky. Pomyslela jsem si: "To je přesně to, co potřebujeme - další zpěvačku s jednoslovným jménem pro efekt, co vydá jedno album." Měly jsme schůzku, ukázala mi svůj nový podkrovní byt. Trochu jsme mluvily. Už tehdy nebyla vřelá, ani zmatená, byla cílevědomá a rozhodná. Měla jasno, že tohle není přátelství, ale obchod. Nebyla v tom žádná přetvářka, ani kecy kolem, a to se mi opravdu líbilo. Věděla přesně, co chce. Vůbec jsme neřešily, co by si měla vzít na sebe. Jednoho dne se objevila ve studiu ve svém Madonna ohozu a tancovala, zatímco fotograf Gary Heery fotil. Zaměřila jsem se na její náramky a vypůjčila si ještě další od Garyho přítelkyně, přidala je k těm na jejím zápěstí a řekla Garymu, ať se na ně zaměří. Byly její jasnou značkou. Nezabralo to vůbec žádný čas.

Michael Rosenblatt: Jakmile jsme viděli první náhledy, bylo to přesně ono. Bylo to prostě perfektní.

MADONNA NATION.CZ - EverybodyMADONNA NATION.CZ - Burning UpMADONNA NATION.CZ - Holiday

Př™eloženo z časopisu Rolling Stone z července 2013.

Poslední zprávaGod Control • Twisted Dee & Diego Fernandez • před 7 dny Nové fotkyMadame X Tour • Philadelphia • před 4 dny Alba a singlyI Rise • 12" 0602508245459Diskuzní fórumI Don't Search I Find
Myki • před 2 dny 
MADONNA NATION.CZ - Madame XMADONNA NATION.CZ - I Don't Search I FindPoslední projektyMadame X
diskografiestránka
Madame X Tour
galeriestránka
I Don't Search I Find
vydáno na iTunes • stránka
ARMY OF LOVERS.CZ DEAD OR ALIVE.CZ Instagram MADONNA NATION.CZ - Ebay.com MADONNA NATION.CZ - Eil.com MADONNA NATION.CZ - Facebook.com
MADONNA NATION.CZ © Miki Hider 2013 - 2019
Web není podporovaný Warner Bros., Live Nation ani žádnou další společností. Obrázky, videa a texty písní jsou vlastnictvím svých původních majitelů. Web používá k optimalizaci obsahu soubory cookies. Používáním webu souhlasíte s jejich ukládáním na serveru nebo ve vašem počítači. [Souhlasím.]