MADONNA NATION.CZ - Rozhovory a články • Ray Of Light: Words And Music

26. ledna 2020 MADONNATION.CZMADONNA NATION.CZ • Rozhovory a články • Ray Of Light: Words And Music

Rozhovory a článkyVýrokyIsland: Virgin PopSmash Hits: Primo MadonnaClassic Pop Magazine: True BlueSongTalkInterview MagazineHow to Make a Hit Record with Shep PettiboneRolling StoneErotica DiariesMTV: Madonna v MiláněNewsweek: Nový voyeurismusYoung MagazineDetails: Madonna ComplexBedtime StoriesSpin: Opravdová MadonnaMTV Ultra Sound: Inside MadonnaRay Of Light: Words And MusicLarry King LiveViva InterviewBBC Radio 1: Jo Whiley InterviewAttitudeLadies' Home JournalOut MagazineOk! MagazineDazed & ConfusedInterview MagazineSunday Post: Material Girl slaví­ 50Rolling Stone: Madonna Looks BackVše, co jste chtěli vědět o W.E.Polari Magazine: Everybody Hates MadonnaWall Street JournalLos Angeles TimesRolling Stone: How Madonna became MadonnaZeptej se mě na cokolivBillboard Q&ARolling Stone Q&ARebel Heart TourRebel Heart TourJenom jeden den v životěRay Of Light: Words And Music

Jméno Heslo Neodhlašovat Registrovat se Zapomenuté heslo
Novinky a zprávyAktualizace
 
ŽivotopisAlba a singlyVideokolekceKoncertní­ turnéPromo turnéŽivá vystoupení­Art For FreedomKnihyPohádkyFilmyDivadloDiskografieVideoklipyHitparádyOceněníRozhovory a článkyGalerieDownloadsAbecední­ rejstřík
 
Diskuzní fórumOdkazyO autorovi webuKontakt
 
Madonna a William Orbit o albu Ray Of Light

Ray Of Light označila Madonna zvesela za své největší­ umělecké dí­lo. Samozřejmě až po dceři Lourdes. "Mým záměrem bylo udělat desku, kterou bych sama ráda poslouchala, a toto album odráží­, kde jsem v mém životě teč s hudební­mi zájmy a osobní­m mí­nění­m. Cí­tí­m se, jako bych byla osví­cena a že je mou povinností­ světu sdělit, co jsem se naučila. Myslí­m, že lidé reagují­ na city, vášeřˆ a pravdu. To je to, co jsem chtěla ztělesnit v této desce."

"Věděla jsem, že chci jí­t za zvukem, který by byl odlišný od všeho, co jsem dělala kdy předtí­m, dosáhnout jiné citové a duchovní­ úrovně," pokračuje Madonna. "Během poslední­ch několika roků jsem prošla řadou změn. Začala jsem studovat kabbalu, což je židovská mystická interpretace Starého zákona. Také jsem se velmi začala zají­mat o hinduismus a jógu a poprvé po dlouhé době jsem byla schopna vystoupit ze sebe a podí­vat se na svět z jiného pohledu."

Ray Of Light je spolupráce s moderní­m techno čarodějem Williamem Orbitem, který se podí­lel i na psaní­ šesti z celkem třinácti skladeb alba. Orbit, který je dobře znám ve Velké Británii pro své vlastní­ projekty a který také připravil za několik let i mnoho remixů pro Madonnu, Prince, Stinga nebo Seala. Tvůrčí­ semí­nka pro toto album byla zaseta v roce 1997, když Madonna zavolala Orbita a požádala ho, zda by s ní­ nechtěl napsat pár pí­sniček.

"Mnoho let jsem byla fanynkou elektronické hudby všeho druhu a chtěla jsem ten zvuk zapracovat do své hudby. Mám ráda ten trancový zvuk Orbitových desek a vždy se mi také zdála jeho hudba i trochu melancholická. Protože mě ten zvuk přitahuje a protože často pí­šu smutné pí­sničky, zdálo se mi, že bychom mohli být dobrá dvojka. Poslouchala jsem jeho hudbu a cí­tila jsem, že by to byl dobrý odraz toho, kam jsem chtěla jí­t. Zdálo se mi dobré položit vedle sebe Williamův velmi trippový a trancový zvuk, bujné orchestrální­ aranže Pata Leonarda a texty, které se dotýkaly něčeho nového a neočekávaného."

Album bylo nahráváno v Los Angeles v Larrabee Nort Studios in Universal City déle než čtyři a půl měsí­ce od 30.června. Orbit, který žije, dýchá a jí­ svou prací­, brzy objevil, že on a Madonna jsou ideální­ spolupracovní­ci. Orbit byl oslněn svou novou šéfkou a její­ pracovní­ etikou a nahrávací­mi znalostmi. "Ona má opravdu silné znalosti o studiu, byl jsem ohromen. Takový talent je velmi vzrušují­cí­. Jsme si také velmi podobní­ - umí­me se soustředit a jsme hnáni dopředu. Oba jsme procházeli různými náladami během nahrávání­. A Madonna, když si něco zamane, chce to hned. A já někdy potřebuji nakopnout do zadku. Hodně lidí­ zná Madonnu jako představitelku, pop ikonu, hnací­ motor zábavní­ho průmyslu. Nevní­mají­ ji jako skvělou producentku, ale to je přesně to, co ona je."

Co měl Orbit udělat na Madonnin rozkaz, bylo vytvořit svěží­ současný zvuk, který by se hodil do moderní­ho rock-popového rádia, do klubů i na MTV. Vytvořil mnoho dech vyrážejí­cí­ch melodií­ plných zvláštní­ch a cizí­ch efektů, které kolovaly v mnoha mixech. "Je to ší­lený génius," potvrzuje Madonna. "Přijdu k němu s nápadem, kam bych se chtěla hudebně ubí­rat, naznačí­m melodii nebo přečtu slova a pak ho nechám samotného v laboratoři. Někdy šel směrem, kam jsem chtěla, a někdy směřoval úplně jinam. Skončili jsme s trancovými nahrávkami, které byly zhruba osm minut dlouhé a pak jsme jen něco přidávali nebo ubí­rali, dokud jsme neměli skutečné sloky a refrény. Byl to proces, který byl delší­, než jsem byla zvyklá, ale nespokojila bych se s něčí­m méně."

Aby přidala opět trochu klasiky, spojila se Madonna kvůli čtyřem pí­sničkám opět s dávným spolupracovní­kem Patrickem Leonardem. Leonard je legenda sám o sobě pro spoustu Madonniných fanoušků pro své spoluautorství­ na takových klasikách jako Like A Prayer, Oh Father, Live To Tell, Cherish a mnohých další­ch. Mezi další­ spiklence podí­lejí­cí­ se na albu patří­ Marius De Vries (chráněnec Nelle Hoopera, který pracoval s Bjork a Massive Attack) nebo Rick Nowels (pracoval s Celine Dion nebo Belindou Carlisle), ale stále je to spí­še album Madonny a Williama Orbita.

Téměř sedmdesát minut na délku, Ray Of Light obsahuje třináct skladeb, ve kterých většinou Madonna kombinuje klasické popové vokály a melodie se současným techno zvukem. Orbit se zdá velmi potěšen výsledkem, zejména protože Madonna nebyla vůbec odhodlána ředit jeho elektronické struktury. "Trvala na čistotě elektronických aranží­, které překvapivě dobře pasovaly na její­ v jádře popové songy," svěřil se Orbit. čŒtrnáctá pí­snička Has To Be, kterou napsala Madonna s Leonardem, byla vyřazena z konečného seznamu pí­sní­, kvůli čí­slu třináct, které si předurčila. Ale i tak se skladba objevila na japonském vydání­ alba a velmi pravděpodobně se objeví­ jako b-side nového singlu. Je-li řeč o singlech, na začátku prosince zorganizovala Madonna v Londýně poslouchací­ večí­rek pro představené od Warnerů ze zemí­ od Austrálie po Jižní­ Ameriku. Ti hlasovali o všech skladbách, subjektivně i objektivně. Ale bylo zřejmé, že Madonna chtěla Frozen jako první­ singl namí­sto titulní­ skladby Ray Of Light, která se stane druhou singlovou nahrávkou.

S Ray Of Light překonala Madonna mistrně složitosti spojené s vytvoření­m moderní­, významné a ostré desky a současně dosáhla obrovské masové odezvy. Je-li prvotní­ rozruch odpoví­dají­cí­m měří­tkem, je dost možné, že se toto album stane nejúspěšnější­m v její­ kariéře, umělecky i komerčně. Ale co ví­ce, stali jsme se svědky znovuzrození­ Madonny. Svěží­ nové vyhlí­dky a harmonie, které prostupují­ její­ hudbou a dělají­ nás vnitřně bohatší­mi a ví­ce osví­cenými.

MADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of LightMADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of LightMADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of Light

Drowned World / Substitute For Love
"I traded fame for love without a second thought. It all became a silly game, some things cannot be bought." Tato první­ skladba působivě uvádí­ elektronickou náladu alba. Melodie ve střední­m tempu zaplaví­ posluchače podvodní­mi zvuky a poté narazí­ na Madonnu vyprávějí­cí­ o své slávě a o tom, co je opravdu důležité v její­m životě. Madonna: "Za ta léta jsem si ověřila, že být populární­ a milována lidmi v obecné rovině není­ absolutně žádná náhražka za pravou lásku. Ale musí­te-li mí­t náhražku, pak tohle je ta nejlepší­." Orbit: "Tohle je jedna z mých nejoblí­benější­ch pí­sní­. Při ní­ se cí­tí­te, jako byste se do ní­ potápěli. Poslouchám ji hodně, což bych nedělával často, ale nemůžu odolat."

Swim
"Let the watter wash over you, wash it all over you, swim to the ocean floor. So that we can begin again, wash away all our sins, crash to the other shore." Konejšivý zvuk oceánových vln začí­ná tuto pomalou skladbu, stejně pak i rytmická kytara, která nás provází­ veskrze všude. Po textové stránce pí­snička varuje před riziky špatné karmy. Je to jedna ze tří­ skladeb alba s vodou jako převládají­cí­ složkou. Madonna: "Voda má velice léčivý účinek. Voda je součást porodu, voda je součást křtu, s vodou se setkáváte ve vaně nebo oceánu. Je spjata s pocitem očisty, s pocitem nového začátku. Být nový, být uzdravený. To je něco, co se odehrává v mém životě, a já prozkoumávám ten prvek v mých textech." Orbit: "Velmi zají­mavé vokály. Když jsme je nahrávali, zavolali jí­, že Gianni Versace byl zavražděn. Text byl napsán před tí­m, ale je to k věci."

Ray Of Light
"Faster than a speeding light she's flying, trying to remember where it all began. She's got herself a universe a little piece of heaven waiting for the time when Earth shall be as one." Titulní­ skladba, která bude korunována na druhý singl a která určitě bude zaslouženým hitem. Tento popový techno taneční­ klenot začí­ná celkem nevinně, ale zvrhne se ve veliký nářez s techno explozí­, která se postupně vyvine v disko dupot 90.let. Madonna zpí­vá jakoby na elektrické citové trampolí­ně ve své duši. Madonna: "Je to totálně mimo kontrolu. Původní­ verze měla přes deset minut. Milovala jsem ji. Bylo to srdcervoucí­, ale musela jsem ji zkrátit na přijatelnou délku."

Candy Perfume Girl
"Young velvet porcelain boy devour me when you're with me. Blue wish, window, seas speak delicious fires. I'm your candy perfume girl, your candy perfume girl." Tato duševní­ trance pomalá pí­snička začí­ná syntetickým rytmem, než se přidají­ bicí­ a kytara. Zkreslené a jakoby cirkusové melodie jsou sladce rozptýleny úplně všude. Orbit: "S tí­mhle kouskem jsme se spadli do propasti. Nechal jsem ho vařit přes noc a okořenil až potom."

Skin
"Do I know you from somewhere? Why do you leave me wanting more? Why do all the things I say sound like the stupid things I said before?" Kompozice Patricka Leonarda úchvatně přeformovaná do tohoto vrcholného techno/trippy taneční­ho vysoce nadupaného kousku se silně podaným nosným textem. Basy se objevují­ v mnoha vrstvách, buší­, vybuchují­ a pak přetečou úplně všude. Dí­ky své komplexní­ povaze, tato běsní­cí­ skladba byla vybrána až jako poslední­. Orbit: "Nechali jsme prohnat vokály řadou efektů. Madonně se to lí­bilo - dekonstruovaná hudba. Má ráda opakování­ a jednoduché zvuky. Můžete udělat hodně muziky z jednoduchých zvuků."

Nothing Really Matters
"Nothing really matters, love is all we need. Everything I give you, all comes back to me." Tato Lourdes inspirovaná skladba není­ jen silná po textové stránce, ale zároveňˆ má i znaky klasických Madonniných taneční­ch kousků a přidaný techno šmrnc. Určitě vás donutí­ se hýbat na parketu. Orbit: "Je to opravdová boogie. Je to jasný taneční­ popový song s velmi dobrým textem."

Sky Fits Heaven
"Sky fits heaven, so fly it, that's what the prophet said to me. Child fits mother, so hold your baby tight, that's what my future could see." Miloučká melodie pří­jemně spojená s moderní­ techno skladbou se zuřivým nadměrným rytmem a děsivými syntetickými zvuky a výjimečně cool kytarou. Madonna podává svůj text působivě a poeticky. Orbit: "Neslyšeli jste nikdy předtí­m bicí­? Dobře, není­ to tak docela pravda. Hodiny jsem fidlal na housle, abych zí­skal zvuk, který stejně neuslyší­te, namí­sto toho, abych strávil hodně času nad něčí­m, co byste slyšeli pří­mo."

Shanti / Ashtangi
"Awaking the happiness of the self revealed beyond comparision, working like the jungle physician to pacify loss consciousness from the poison of existence." Tato píseň spojuje řádky vypůjčené z dávných sanskrtských textů. Je to hezká východní­ melodie, do které Madonna oslnivě zpí­vá v sanskrtu. Tato pí­snička je b-side první­mu singlu Frozen. Madonna: "Sanskrt je velice starý jazyk, myslí­m, že vznikl někdy ve 13.století­. Poprvé jsem ho uslyšela, když jsem se začí­nala učit jógu. Můj učitel mě učil sanskrtské modlitby, protože je to zvyk prozpěvovat u jógy. Chtěla jsem vědět, co ří­kám, tak mi představil učitele sanskrtu a tak jsem studovala nějaký čas s ní­m. Některé modlitby jsou vskutku krásné, proto je tahle vlastně kombinací­ jiných modliteb. Když je ří­káte, mají­ u vás vyvolat pocit blaha a štěstí­." Orbit: "Teď velmi zají­má o jógu a esoterické záležitosti a toto z toho vzešlo. Je velmi vážnou studentkou, a když náhodou byly některé fráze ve špatném pořadí­, trvala na tom, abychom to dali do pořádku. To trvalo ví­ce než čtyři dny - jedna z těch rychlejší­ch."

Frozen
"You only see what your eyes want to see. How can life be what you want it to be? You're frozen when your heart's not open." První­ singl je klasika v pomalém tempu. Vědecký experiment s elektronickou skladbou plný smyčců, bicí­ch, syntetizátorů a s mocnými nadpozemskými vokály Madonny. Madonna: "Chtěla jsem pracovat s Patrickem Leonardem na konkrétní­ch pí­sní­ch, jako je Frozen, protože jako hudební­k vzdělaný v klasické hudbě přinesl zcela jiné prvky. Obzvlášť své smyčcové aranže. Během vzniku Frozen mu netrvalo dlouho si zvyknout na strukturu té skladby." Orbit: "Pat odvedl skvělou práci a bylo to pro něj obtí­žné. Věří­m v dekonstrukci, jak můžu, ale Madonna ráda odbourává různé vrstvy ještě ví­ce než já. Když jsem chtěl některé vrátit, ona nechtěla. To bylo pro Pata těžké. Pí­še krásné melodie a my je nikdy nechtěli ničit. Aranže zůstávaly tedy netknuté, udělali jsme jen zcela nový rytmus a syntetizátory.

The Power Of Good-Bye
"Your heart is not open, so I must go. The spell has been broken, I loved you so. Freedom comes when you lern to let go." Tato krásná balada klidně může být třetí­ singl. Skládá se celá z kláves a bicí­ch s cirkusovými ví­ry a kytarou. Orbit: "Tato skladba mi trvala dlouho. Opravdu jsem s ní­ zápasil. Na albu byl jeden bod, kdy jsem opravdu myslel, že s tí­m praští­m. Ale práskl jsem do toho bičem a šlo to."

To Have And Not To Hold
"To have and not to hold, so hot, yet so cold. My heart is in your hand and yet you never stand close enough for me to have my way." Další­ skvostná balada vinoucí­ se do srdce s Madonniným hluboce procí­těným hlasem a nádherným textem. Orbit: "Pro mě byl tento song velmi upří­mný a její­ zvuk nestál žádnou námahu."

Little Star
"God gave a present to me made of flesh and bones. My life, my soul, you made my spirit whole." Když byla slova Little Star exkluzivně publikována v časopise Icon, zdálo se, že každý očekává sladkou pomalou ukolébavku. Ale tato skladba, kterou Madonna napsala jako poctu své dceři Lourdes Marii, je překvapivě svižnější­ a plná jiskření­ a ambientní­ch prvků. Moderní­ techno-ukolébavka pro děti nového tisí­ciletí­, že by? Orbit: "Není­ nic, co bych musel pro tuto skladbu udělat, jen být u toho, když vznikla. Marius vstoupil, prošel chodbou a přišel s tí­m. Já šel kolem, lí­bilo se mi to a vztyčil palec vzhůru."

Mer Girl
"I ran to the treetops, I ran to the sky, out to the lake, into the rain, that matted my hair and soaked my shoes and skin, hid my tears, hid my fears." Jednoduchý něžný šepot s něžným bublání­m kolem jako padají­cí­ déšť. Tato dojemná balada zachycuje Madonnu běží­cí­ vstří­c uvědomění­ si toho, co znamenala smrt její­ maminky po celý její­ život. Různé momenty jsou zachyceny v čase a skutečnost jako by vyplave na povrch. Madonna: "Začala jsem ji psát doma u svého otce. Byla jsem běhat a začalo pršet, tak jsem se šla schovat na hřbitov blí­zko mí­sta, kde jsem vyrůstala. Není­ to ten hřbitov, kde je máma pochována, ale hodně jsem tam chodí­vala. A déšť stále padal. Nebe bylo černé, jak jsem ho ještě neviděla. Odolala jsem touze utéct pryč, ale všechno bylo od bláta. Když jsem se dostala zpět domů, měla jsem takový úžasný záduměivý pocit. Všichni z domu někam odešli a já měla radost, že mám ticho. Tehdy jsem napsala Mer Girl. V té době to ale bylo jen šest řádků. Potom jsem slyšela hudbu, kterou k tomu William napsal. Byla jsem zpátky v L.A., lehla jsem si na postel a hrála tu hudbu pořád dokola a dokola a psala a zpí­vala a předělávala tu pí­sničku, dokud nebyla dobrá." Orbit: "Na tuhle jsem velmi hrdý. Původně měla pí­snička složitější­ strukturu, než by se na první­ pohled zdálo. Madonna ji zazpí­vala tak úchvatně, hned napoprvé. Byl to takový moment, který mě bude hřát. Většina lidí­ nezachází­ na albu tak daleko."

MADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of LightMADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of LightMADONNA NATION.CZ - Madonna a William Orbit o albu Ray Of Light

Přeloženo z oficiální­ho fanklubového časopisu ICON #27.

Poslední zpráva27. ledna: Zrušeno • včeraNové fotkyInstagram • před 2 hodinami Alba a singlyI Rise • 12" 0602508245459Diskuzní fórumMadame X Tour
fighting.spirit • před 2 minutami 
MADONNA NATION.CZ - Madame XMADONNA NATION.CZ - I Don't Search I FindPoslední projektyMadame X
diskografiestránka
Madame X Tour
galeriestránka
I Don't Search I Find
vydáno na iTunes • stránka
ARMY OF LOVERS.CZ DEAD OR ALIVE.CZ Instagram MADONNA NATION.CZ - Ebay.com MADONNA NATION.CZ - Eil.com MADONNA NATION.CZ - Facebook.com
MADONNA NATION.CZ © Miki Hider 1998 - 2020
Web není podporovaný Warner Bros., Live Nation ani žádnou další společností. Obrázky, videa a texty písní jsou vlastnictvím svých původních majitelů. Web používá k optimalizaci obsahu soubory cookies. Používáním webu souhlasíte s jejich ukládáním na serveru nebo ve vašem počítači. [Souhlasím.]