Datum vydání 2. března 1998
Produkce Madonna Ciccone, William Orbit, Marius De Vries a Patrick Leonard
Fotografie Mario Testino
Grafika Kevin Reagan
Prodejnost 17 000 000
* Pouze na japonském vydání / jinak B-side singlu Ray Of Light
** Na albu Rickyho Martina "Ricky Martin" (21. září 1999)
*** Na albu "A Gift Of Love - Music inspired by The Love Poems of Rumi" (25.srpna 1998)
Historie jednoho z Madonniných nejlepších alb Ray Of Light sahá už do roku 1996, který byl zasvěcen muzikálu Evita. Podle MLVC Mailing Listu kontaktovala již v srpnu 1996 Madonna italského DJ Roberta Milese, jehož hit Children dobyl hitparády po celém světě, aby s ní spolupracoval na jejím dalším studiovém albu. Miles později potvrdil, že pro Madonnu napsal skladbu Enjoy, která nakonec vyšla na jeho vlastním albu 23 a.m. Madonna ji nakonec nenatočila pro přílišnou zaměstnanost a neshodu časových plánů obou umělců. V té době mezitím Christine Leach nahrává vokály pro skladbu Williama Orbita Sepheryn, která se stala základem Madonnina pozdějšího hitu Ray Of Light. Byl totiž jednou z prvních, kterou Madonně na jaře roku 1997 Orbit poslal. Po premiéře Evity už Madonna v lednu 1997 v rozhovoru pro newyorské rádio WKTU prozrazuje, že pracuje na novém albu s Babyfacem, s nímž nahrála písně Take A Bow a Forbidden Love pro své předchozí album Bedtime Stories (1994). Po náhodném setkání s Rickem Nowelsem v obchodě s obuví, oblečením a doplňky Barney's spolu později napíší 9 písní. 3 z nich se tak na rozdíl od těch napsaných s Babyfacem stávají prvními nakonec vydanými skladbami. Jsou to The Power Of Good-Bye, To Have And Not To Hold a Little Star. A poté vstoupil do hry hlavní producent desky - elektronický kouzelník William Orbit. Jak později prozradil v Q Magazinu, v březnu 1997 mu zavolal Guy Oseary, tehdy ještě pouze Madonnin kolega z Mavericku, a požádal ho, aby poslal nějakou ukázku své práce. William ho tehdy ale vůbec nebral vážně a nic neposlal. Až když zavolal podruhé, poslal 13 skladeb. A číslo 13 byl poté i konečný počet tracků na běžné verzi alba. A kromě toho newsletter fanklubu Icon potvrdil, že dalším v týmu je Madonnin dlouholetý spolupracovník, koproducent mnoha hitů jako Live To Tell (1986) nebo Like A Prayer (1989) Patrick Leonard. A další osobou, tentokrát z nedávné minulosti, je Nellee Hooper, producent Bedtime Story (1994) a I Want You (1995). Seznam možných producentů Madonna ještě rozšířila, když v březnovém rozhovoru pro časopis MuchMusic uvedla, že chtěla též pracovat s jedním ze zakladatelů trip hopu Trickym, ale jeho management to odmítl kvůli práci na jeho vlastním albu. A posledním na seznamu je další Brit, elektronický skladatel a DJ Goldie, který nejprve souhlasil, zamiloval se do To Have And Not To Hold, jednoho z dem, které mu přehrál Nellee Hooper, ale poté se již víckrát neozval.
Práce na desce probíhaly skutečně ve velkém stylu, a to znamená, že z mnoha vznikajících skladeb jich bude třeba hodně vyškrtnout. A s řadou jmen z řad potenciálních producentů se rozloučit. A tím nejvýznamnějším, komu Madonna v polovině června ve vlastnoručně psaném dopise z Michiganu vysvětlila, že již nebude hlavním producentem desky, byl sám Patrick Leonard. Na nových skladbách se bude podílet zejména textařsky, produkovat je bude William Orbit, který jim dá pro Madonnu nový zvuk. Leonard i tak přispěl řadou nápadů, převážně pak smyčcovými aranžemi.
William Orbit vzpomínal na první spolupráci s Madonnou v Q Magazinu ze srpna 2002 takto: "V květnu, když jsem seděl na zahradě, mi zavolala Madonna. Říkala, že pracuje na mých skladbách a ptala se, zda bych neměl zájem přijet a setkat se s ní. Poslala mi i letenku, a tak jsem vyrazil. Bylo slunečno s přeháňkami a vzpomínám si, že když jsem dorazil k jejímu bloku, byl jsem pěkně promočený. Hifi v obýváku byla rozbitá, tak jsme museli do tělocvičny s dalším přehrávačem. Přehrála mi skladby, na kterých pracovala s Babyfacem a Patrickem Leonardem a já tam seděl a myslel si: 'Ty písně jsou perfektní. Jak můžu ještě přispět?' Další týden jsme strávili spolu v Hit Factory s mými backing tracky a ona zpívala, co ji napadlo, a bylo nám jasné, že z toho něco bude. A na konci týdne se mě zeptala: 'Budeš se mnou pracovat na mé desce?' A já odpověděl: 'Strašně rád!'"
Album Ray Of Light bylo jedním z nejvíce očekávaných děl popové královny. Prakticky znamenalo její comeback po delším muzikálovém odskoku a prvním těhotenství. Na desce najdeme kromě klasických balad a nových ambientních prvků po dlouhé době i nové rytmické taneční písničky. Svůj nový hudební styl, který připravila zejména s Williamem Orbitem, označila Madonna jako emocionální techno. Změny jsou patrné na první poslech i na zpěvaččině hlasu, který je z dob Evity pozitivně poznamenán učitelkou zpěvu. V textech se pak odráží Madonnino mateřství, záliba ve východních naukách a jakýsi pocit štěstí z dlouho očekávaného vnitřního klidu a psychického vyspění. Jedná se o jednu z nejvydařenějších nahrávek jak podle fanoušků, tak i podle kritiky. Za toto album získala Madonna své první ceny Grammy.
Natáčení předcházelo dlouhé hledání konečného směru. Existují nahrávky s Babyfacem (ve stylu Bedtime Stories) jako třeba demo Never Love A Stranger, Patrickem Leonardem, ze kterých se jich pár v přepracované podobě na albu opravdu objevilo, nebo Rickem Nowelsem, s nímž Madonna kromě tří vydaných skladeb The Power Of Good-Bye, To Have And Not To Hold a Little Star napsala a natočila dema třeba k Gone, Gone, Gone, Like A Flower nebo Revenge. Madonna zkrátka spolupracovala s velkým množstvím lidí, než objevila Brita Orbita, jehož styl, který udělal na Madonnu velký dojem, shledala tím nejvhodnějším pro její nové album. Nezapomínejme, že však William Orbit již v minulosti pracoval pro Madonnu na remixech pro Justify My Love (1990), Eroticu (1993) a I'll Remember (1994).
Zajímavé je i to, jak se vyvíjel název alba. Madonna chtěla původně desce dát hebrejský název. Zvolila tak slovo Sutra. Později jej nahradilo slovo Mantra, které však Madonna velice záhy zavrhla, protože se bála, aby za něj lidé nepřidávali "p". Další na řadě bylo pojmenování Veronica Electronica. To se Madonně zdálo lepší ponechat pro plánované, ale nakonec neuskutečněné remixové album. Pak připadala v úvahu pojmenování podle některé z písniček. Jako první byla vybrána skladba Drowned World. To však prý působilo přiliš depresivně, tak nakonec zvítězilo jméno Ray Of Light, pod kterým album všichni známe.
Tato stránka je také místem, kde je nutné zmínit duet Madonny a Rickyho Martina s dvojjazyčným názvem Be Careful With My Heart / Cuidado Con Mi Corazón, jež produkoval a s Madonnou napsal také William Orbit. Písnička byla plánována jako singl, který remixoval Pablo Flores (Don't Cry For Me Argentina, Buenos Aires). Počítalo se i s Victorem Calderonem. Singl byl ale neustále odkládán, až byl pro nedostatek volného času obou hvězd zrušen úplně. Na samý závěr vzpomenu baladu Bittersweet, kterou Madonna nahrála pro sbírku poezie na CD s názvem A Gift Of Love - Music inspired by The Love Poems of Rumi. Rumi byl ve 13. století perský básník, autor mystické a milostné poezie. V roce 1998 zorganizoval indický duchovní Deepak Chopra převedení jeho některých děl do hudební podoby a požádal o pomoc řadu hvězd včetně Madonny.
Obal CD Ray Of Light nafotil Mario Testino, který stál i za reklamní kampaní pro značku Versace v roce 1995 nebo za prvními oficiálními snímky Madonny s dcerou Lourdes pro Vanity Fair.
3. srpna 1996 MLVC Mailing List šíří drb, podle něhož Madonna kontaktovala DJ Roberta Milese, Švýcara žijícího v Itálii, aby s ní pracoval na jejím novém albu poté, co slyšela jeho světový hit Children.
10. ledna 1997 Madonna se svěřuje v telefonickém rozhovoru pro newyorské rádio WKTU, že se chystá příští měsíc začít pracovat s Babyfacem na skladbách pro nové album.
26. února 1997 Madonna se zcela náhodou setkává v obchodě Barney's s Rickem Nowelsem. Nakonec spolu napíší 9 skladeb, z nichž se na albu objeví 3.
17. března 1997 Newsletter Madonnina oficiálního fanklubu Icon potvrzuje, že Madonna kromě Babyface pracuje na novém albu i s Patrickem Leonardem.
11. dubna 1997 Madonna přiletěla na dvoutýdenní pobyt do Londýna. Média spekulují, že kvůli práci na nové desce s Nellee Hooperem.
18. dubna 1997 Kurt Loder z MTV News informuje, že Madonna nahrává v Londýně s Nellee Hooperem a poté se vrátí zpět k Babyfacovi do L.A.
30. června 1997 Madonna a William Orbit začali nahrávat v Larrabee Studios North v L.A.
8. července 1997 MLVC Mailing List rozesílá zprávu, že Madonnin manažer Freddy DeMann řekl italským úředníkům z Warner Bros., že Madonna pracuje na novém albu s Williamam Orbitem a Patrickem Leonardem. Nahrávání skončí v září a poté chce mít Madonna hodně času na plánování propagace. Tudíž vyjde deska až začátkem roku 1998.
15. července 1997 Madonna nahrává ovlivněna smrtí přítele Gianniho Versace v ten den vokály k písničce Swim. Než začali, ještě ji slavný návrhář a kamarád telefonoval.
31. července 1997 MTV News informuje, že Madonna požádala o produkci alba i Liama Howletta z The Prodigy. Ten ji prý odmítl se slovy, že by to bylo jako "prodat svou duši ďáblu".
26. srpna 1997 Madonna a Nellee Hooper se rozešli ve zlém a spolupracovat na novém albu spolu nebudou. Hooper zamluvil nahrávací studio v Londýně, na čemž se s Madonnou dohodli, a zaplatil též řadě vrcholových hudebníků. Madonna však poté chtěla raději nahrávat v L.A., a tak po ní Hooper chtěl zaplatit londýnský pronájem, což odmítla. A tak se Hooper zařekl, že s Madonnou již nikdy nic nepodnikne. Madonnina verze však říká, že Hooper chtěl autorský podíl na demech, u kterých pozměnil hudbu, což nemohla přenést přes srdce.
2. října 1997 MLVC Mailing List píše, že jistý turecký časopis zveřejnil jména tří písní alba: Substitute For Love, Sky Fits Heaven a Candy Perfume Girl.
3. října 1997 MTV natáčí s Madonnou ve studiu dokument Ultrasound.
9. října 1997 Donatella Versace představuje v Miláně novou kolekci jaro / léto 1998. Madonna se kvůli práci ve studiu nemůže zúčastnit, a tak místo sebe posílá alespoň písničku Candy Perfume Girl jako doprovod k přehlídce.
12. října 1997 BET informuje, že Babyface si není vůbec jistý, zda jeho písně budou pro Madonnino nové album vůbec vybrány.
18. října 1997 Na MLVC Mailing Listu unikl text Little Star. Jako producent je uváděn Marius de Vries. A dále další nové názvy písniček: Ray Of Light a Skin.
29. října 1997 Madonnin oficiální web informuje, že Madonna přejmenovala Substitute For Love na Drowned World. První singl vyjde v únoru. V současnosti probíhá masterování skladeb.
13. listopadu 1997 Časopis Rolling Stone píše v čísle s Madonnou, Courtney Love a Tinou Turnerovou na obálce, že příští rok nejspíš vyjede Madonna na turné. To bylo nakonec zrušeno.
18. listopadu 1997 Kromě Caresse Normanové se Madonninými manažery stávají i Cliff Burnstein a Peter Mensch. Jejich hlavní prioritou bude propagace nového alba, které Burnstein popisuje jako zlomové a jako "něco, co jste v rádiu ještě neslyšeli".
20. listopadu 1997 V Londýně se koná první poslech desky pro představitele z Warner Bros. Prezident Phil Quartararo je nad míru spokojen. Album je popisováno jako taneční s prvky trip hopu a drum&bass.
21. listopadu 1997 Madonna křtí desku jako Ray Of Light. Předešlé názvy zahrnují Mantra, Drowned World, Heartbreaking a Veronica Electronica.
26. listopadu 1997 Pět písniček z desky je přehráno zcela anonymně v klubu Liquid v Miami.
29. listopadu 1997 Madonna a Mario Testino fotí v Miami obal alba.
15. prosince 1997 Režisérem videoklipu k prvnímu singlu Frozen bude Chris Cunningham. Vyhlašuje se casting na dvě Madonniny dvojnice.
1. ledna 1998 Singl Frozen byl hrán na silvestrovské oslavě v klubu Twilo v NYC, který si otevřel Junior Vasquez.
2. ledna 1998 Na internet unikly texty skladeb Drowned World, Ray Of Light, Frozen a Nothing Really Matters.
4. ledna 1998 Oficiální tisková zpráva zveřejňuje další názvy písní: Swim a Mer Girl.
6. ledna 1998 Madonna se setkává osobně s Victorem Calderonem na oslavě 2. výročí klubu Liquid a rozumějí si spolu tak dobře, že dá Calderonovi remixovat další tři písničky z alba.
7. ledna 1998 V Mohavské poušti začíná čtyřdenní natáčení videoklipu Frozen. Chris Cunningham byl vybrán proto, že Madonnu oslovilo jeho video Come to Daddy pro Aphex Twin. Kostýmy navrhl Jean-Paul Gaultier.
9. ledna 1998 Warner Bros. zveřejňují tracklist alba. Od toho finálního se liší jen skladbou Has To Be na místě To Have And Not To Hold.
12. ledna 1998 Na internet uniká drb o natáčení klipu Frozen v poušti. Madonna v něm vystupuje v černé paruce a s rukama pokreslenýma hennou.
18. ledna 1998 Madonna představuje na 55. ročníků Zlatých glóbusů svůj nový look "Renaissance pre-Rafaelite".
19. ledna 1998 Časopis Spin pořádá listening party a většina posluchačů Madonnin nový počin nekompromisně strhá.
20. ledna 1998 Obal alba Ray of Light je zveřejněn.
23. ledna 1998 Obal singlu Frozen je zveřejněn. B-side bude Shanti / Ashtangi.
24. ledna 1998 Warner Bros. potvrzují, že skladbu Has To Be nahradí To Have And Not To Hold. A Has To Be vyjde na japonské edici s 14 tracky.
26. ledna 1998 Jako druhý singl byl oznámen titulní track Ray Of Light.
30. ledna 1998 Madonna oznamuje, že ještě tohoto roku vyjde remixové album s názvem Veronica Electronica. Dále prozrazuje, že píseň Mer Girl je o smrti a její hlas byl nahrán na jeden střih. Od začátku bylo jasné, že bude album uzavírat. Její nejoblíbenější písničkou je Drowned World.
14. února 1998 V klubu Roxy v NYC se koná Madonnino tajné vystoupení s novými písněmi.
27. února 1998 Album se začalo prodávat v Evropě.
1. března 1998 Na MTV měl premiéru dokument o natáčení alba Ray Of Light Inside Madonna.
2. března 1998 Celosvětové datum vydání alba.
3. března 1998 Album vyšlo v U.S.A.
6. března 1998 Madonna propagovala album v kanadském Torontu, kde uspořádala v hotelu The Sutton Place tiskovou konferenci.
21. března 1998 Album se umístilo na 2. příčce žebříčku Billboard 200.
11. prosince 1998 Album získalo v U.S.A. trojnásobnou platinu.
16. března 2000 Album získalo v U.S.A. čtyřnásobnou platinu.
11. října 2016 Warner Music / Rhino vydávají v U.S.A. album poprvé na vinylu.
25. července 2018 Na internet unikly nové ukázky dem Frozen, Nothing Really Matters, Sky Fits Heaven, Has To Be, Be Careful, I'll Be Gone, Never Love A Stranger a You'll Stay.
27. července 2018 Na internet unikly ukázky z dem Flirtation Dance (Skin) a Has To Be 2.
23. listopadu 2018 Warner Music / Rhino vydali reedici na průhledném vinylu.
24. února 2019 Unikla celá písnička You'll Stay.
3. března 2019 Na internet unikla dema celá Frozen a Flirtation Dance.
4. března 2019 Uniklo demo Has To Be.
5. března 2019 Unikla dema Never Love A Stranger a Be Careful a posléze celé CD.
Madonna: "Mým úmyslem bylo udělat desku, kterou bych sama ráda poslouchala, a toto album přesně odráží, kde jsem v mém životě teď s mými hudebními zájmy a osobním míněním. Cítím se, jako bych byla osvícena a že je mou povinností světu sdělit, co jsem se naučila. Myslím, že lidé reagují na city, vášeň a pravdu. To je to, co jsem chtěla zhmotnit v této desce."
Madonna: "Věděla jsem, že chci jít za zvukem, který by byl odlišný od všeho, co jsem dělala kdy předtím, dosáhnout jiné citové a duchovní úrovně. Během posledních několika roků jsem prošla řadou změn. Začala jsem studovat kabbalu, což je židovská mystická interpretace Starého zákona. Také jsem se velmi začala zajímat o hinduismus a jógu a poprvé po dlouhé době jsem byla schopna vystoupit ze sebe a podívat se na svět z jiného úhlu pohledu."
Madonna: "Mnoho let jsem byla fanynkou elektronické hudby všeho druhu a chtěla jsem ten zvuk zapracovat do své vlastní hudby. Mám ráda ten tranceový zvuk Orbitových desek a vždy se mi zdála jeho hudba také i trochu melancholická. Protože mě ten zvuk přitahuje a protože často píšu smutné písničky, zdálo se mi, že bychom mohli být dobrá dvojka. Poslouchala jsem jeho hudbu a cítila jsem, že by to byl dobrý odraz toho, kterým směrem jsem chtěla jít. Zdálo se mi dobré položit vedle sebe Williamův velmi trippový a tranceový zvuk, svěží orchestrální aranže Pata Leonarda a texty, které se dotýkaly něčeho nového a neočekávaného."
Patrick Leonard v rozhovoru pro www.boyculture.com: "Mám jeden nepříjemný zážitek. Když jsme opouštěli Miami s napsanými písničkami, měl jsem je na kazetě s nápisem jenom 'M' a půjčil jsem si auto. A když jsem ho vracel, nechal jsem tu kazetu v něm. Když jsem pak seděl v letadle, došlo mi, co se stalo: 'Ach, můj Bože! Právě jsem zapomněl sedm Madonniných nových písniček v půjčeném autě!' Ale naštěstí se nikdy nikde neobjevily. Takže tu kazetu nejspíš někdo vzal a vyhodil."